Gudbrandsdal Mobil ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om sitt kundeforhold.
Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til mobil@ge.no.

Teknisk

Når du blir kunde hos oss får du nytt SIM-kort. BankID følger SIM-kortet og må derfor sette opp på nytt. BankID på mobilen setter du opp i din nettbank.

Har du problemer med å få BankID på mobil til å fungere? Slå av telefonen, ta ut SIM-kortet og sett det inn igjen, slå på telefonen og forsøk å registrere på nytt i nettbanken din.

For å bruke BankID på mobilen i utlandet må du være tilkoblet et av nettene som Telenor har roaming-avtale med: https://www.telenor.bg/en/roaming/operators-contr-list

Dersom eierskapet til et mobilnummer skal overføres til en annen fylles dette skjemaet ut og returneres til oss via mobil@ge.no.

Slå telefonen av og på (dette kan i mange tilfeller løse problemet).

Sjekk at innstillingene til telefonen din er korrekte. Gå til MMS-innstillinger og sett telefonen til å automatisk hente- og motta i alle nett).

Om du har en smarttelefon, så husk at mobildata og dataroaming må være aktivert for å sende MMS (MMS kan ikke sendes via Wi-Fi).

Dersom du får SMS med beskjed om at du har mottatt MMS, tyder det på at telefonen ikke er satt opp riktig for å motta MMS.

---

Android:

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:

  • Velg Apper
  • Velg Innstillinger
  • Velg Tilkoblinger
  • Bla ned og velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn
  • Velg menyknappen
  • Velg Tilbakestill til standard
  • Velg NULLSTILL

---

Iphone:

Innstillingene skal automatisk være riktige for iPhone. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe: 

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Bla ned og velg Nullstill innstillinger
  • Velg Nullstill 

---

Manuelle innstillinger for MMS og Internett:

Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn. 

  • Tilgangspunktnavn/APN: telenor 
  • MMS-proxy/-mellomtjener: 10.10.10.11 
  • Port: 8080 
  • MMS-server: http://mmsc
  • MCC: 242 
  • MNC: 01
  • Godkjenningstype: PAP
  • APN-protokoll: IPv4

Alle våre abonnement har 4G tale inkludert. Med 4G tale får du raskere oppkobling av samtaler og bedre lyd. For å slå på 4G tale gjør du følgende:

iPhone:

Gå til Innstillinger, Mobilnett, Mobildatavalg, Aktiver 4G. Deretter velger du Tale og data fra listen. Standard er at kun data skal gå over 4G.

Samsung:

Innstillinger - Mobilnett - VoLTE-anrop - På

Sony :

Innstillinger - Mer - Mobilnett - Aktiver VoLTE - På

Huawei:

Innstillinger - Trådløst og nettverk - Mobilnett - VoLTE-anrop - På

Har du dårlig dekningsforhold hjemme eller på hytta, men et raskt trådløst nett? Da bør du slå på WiFi tale. Opplever du dårligere lydkvalitet og brudd i samtalene, bør du slå det av igjen. 

For å benytte WiFi tale må du koble mobiltelefonen din til det trådløse nettverket, sørge for at 4G Tale er aktivert, og deretter gjøre følgende:

iPhone: 

Åpne Innstillinger – Velg Telefon – Velg Wi-Fi anrop – Aktiver Wi-Fi anrop. 
Når Wi-Fi anrop er aktivert vil mobilen automatisk benytte det trådløse nettet til samtaler og SMS ved behov.

Apple har samlet mye om dette her: https://support.apple.com/no-no/HT203032

Samsung: 
Åpne Innstillinger – Velg Wi-Fi anrop – Skru på. 
Den vil foreslå ”Wi-Fi foretrukket”, og vi anbefaler dette valget.

Sony: 
Åpne Innstillinger – Velg Mer – Velg Wi-Fi anrop – Skru på. 
Den vil foreslå ”Wi-Fi er foretrukket”, og vi anbefaler dette valget.

Huawei: 
Åpne Innstillinger – Trådløst og nettverk – Mobilnett - Velg Wi-Fi oppringing – Skru på. 
Den vil foreslå ”Wi-Fi foretrekkes”, og vi anbefaler dette valget.

I overføringen av et telefonnummer mellom to operatører, er det mange tekniske prosesser. Derfor kan overføringen ta inntil 30 minutter. Hvis du ikke får dekning med en gang, anbefaler vi å slå telefonen av og på 30 minutter etter overføringstidspunktet. Skulle det fortsatt ikke fungere, ta kontakt med vår kundeservice.

Dersom du får SMS fra noen numre, men ikke andre, skyldes dette vanligvis feil hos en annen mobiloperatør. Noter ned følgende og send til mobil@ge.no, så hjelper vi deg.

  • Hvilke numre som har sendt SMS
  • Hvilke tidspunkt de ble forsøkt sendt
  • Hvilken mobiloperatør de benytter


Husk at du må ha dataroaming aktivert på telefonen din for å sende MMS.

Får du ikke sendt/mottatt MMS til/fra utlandet kan det være Telenor (som eier nettet vi er koblet mot) ikke har avtale med operatøren du prøver å sende til/motta fra. 

Telenor tilpasser MMS-størrelsen for kundene i sitt nett slik at din mobiltelefon kan motta MMS-en. Dette kan variere fra operatør til operatør.

Dersom du kan ringe og sende SMS med telefonen din, skyldes feil ved mobildata trolig innstillinger på mobiltelefonen din. Sjekk først at mobildata/mobilt internett er slått på. Innstillingene for dette er ulike for forskjellige mobiltelefoner, sjekk derfor brukerveiledning for din telefon. Dersom mobildata er slått på, slå det av og deretter på igjen.

Hvis dette ikke hjelper, slå telefonen av og deretter på.

Er problemet ennå ikke løst, må du tilbakestille innstillingene for mobildata. Dette gjøres på følgende måter:

Iphone:

Innstillingene skal automatisk være riktige for iPhone. Hvis du likevel ikke får 4G til å fungere/mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe: 

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Bla ned og velg Nullstill innstillinger
  • Velg Nullstill


Android:

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke får 4G til å fungere/mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:

  • Velg Apper
  • Velg Innstillinger
  • Velg Tilkoblinger
  • Bla ned og velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn
  • Velg menyknappen
  • Velg Tilbakestill til standard
  • Velg NULLSTILL


Manuelle innstillinger for MMS og Internett:

Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn.

  • Tilgangspunktnavn/APN: telenor.smart 
  • MMS-proxy/-mellomtjener: 10.10.10.11 
  • Port: 8080 
  • MMS-server: http://mmsc
  • MCC: 242 
  • MNC: 01
  • Godkjenningstype: PAP
  • APN-protokoll: IPv4

Nye telefoner lagrer ikke kontakter på SIM-kortet med mindre du velger det selv. Hvis du lagrer kontakter på SIM-kortet må du flytte dem over på telefonen før du skifter SIM-kort.

Slik gjør du det på iPhone: https://support.apple.com/no-no/HT202340 

Slik gjør du det på Android: Flere Android-telefoner har programvare installert som gjør denne jobben for deg. Appen vil automatisk starte opp når du slår telefonen på for første gang. Følg anvisningene på skjermen.

Dersom operasjonen ikke går av seg selv, vil fremgangsmåten variere utifra hvilken Android-telefon du har.

Det enkleste vil være å sørge for at alt er sikkerhetkopiert i Google-kontoen din. Denne må du uansett ha for å kunne laste ned apper i Google Play.

Det første du bør gjøre er å deaktivere iMessage og Facetime på telefonen. Slå deretter av telefonen, slå den på igjen og aktiver iMessage og Facetime på nytt.

Fremdeles problemer? Avregistrert iMessage: https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage/

Fremdeles problemer? Se etter en løsning her: https://support.apple.com/en-us/HT201422

Løsningen er å gå inn på mobildata - Innstillinger - APN. Endre APN-navn til telenor.smart.

Vi har dessverre ikke mulighet til å tilby eSIM riktig enda, men dette er noe vi jobber med mot våre partnere for å opp.

Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?