Ofte stilte spørsmål

Gudbrandsdal Mobil ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om sitt kundeforhold.

Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til mobil@ge.no.

Teknisk

Dersom du kan ringe og sende SMS med telefonen din, skyldes manglende 4G trolig innstillinger på mobiltelefonen din. Sjekk først at mobildata/mobilt internett er slått på. Innstillingene for dette er ulike for forskjellige mobiltelefoner, sjekk derfor brukerveiledning for din telefon. Dersom mobildata er slått på, slå det av og deretter på igjen.

Hvis dette ikke hjelper, slå telefonen av og deretter på.

Er problemet ennå ikke løst, må du tilbakestille innstillingene for mobildata. Dette gjøres på følgende måter:

Iphone:

Innstillingene skal automatisk være riktige for iPhone. Hvis du likevel ikke får 4G til å fungere/mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe: 

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Bla ned og velg Nullstill innstillinger
  • Velg Nullstill


Android:

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke får 4G til å fungere/mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:

  • Velg Apper
  • Velg Innstillinger
  • Velg Tilkoblinger
  • Bla ned og velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn
  • Velg menyknappen
  • Velg Tilbakestill til standard
  • Velg NULLSTILL


Manuelle innstillinger for MMS og Internett:

Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn.

  • Tilgangspunktnavn/APN: telenor 
  • MMS-proxy/-mellomtjener: 10.10.10.11 
  • Port: 8080 
  • MMS-server: http://mmsc
  • MCC: 242 
  • MNC: 01
  • Godkjenningstype: PAP
  • APN-protokoll: IPv4

Når du blir kunde hos oss får du nytt SIM-kort fra oss. BankID følger SIM-kortet og må derfor sette opp på nytt. BankID på mobilen setter du opp i din nettbank.

Slå telefonen av og på (dette kan i mange tilfeller løse problemet).

Sjekk at innstillingene til telefonen din er korrekte. Gå til MMS-innstillinger og sett telefonen til å automatisk hente- og motta i alle nett).

Om du har en smarttelefon, så husk at mobildata og dataroaming må være aktivert for å sende MMS (MMS kan ikke sendes via Wi-Fi).

Dersom du får SMS med beskjed om at du har mottatt MMS, tyder det på at telefonen ikke er satt opp riktig for å motta MMS.

---

Android:

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:

  • Velg Apper
  • Velg Innstillinger
  • Velg Tilkoblinger
  • Bla ned og velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn
  • Velg menyknappen
  • Velg Tilbakestill til standard
  • Velg NULLSTILL

---

Iphone:

Innstillingene skal automatisk være riktige for iPhone. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe: 

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Bla ned og velg Nullstill innstillinger
  • Velg Nullstill 

---

Manuelle innstillinger for MMS og Internett:

Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn. 

  • Tilgangspunktnavn/APN: telenor 
  • MMS-proxy/-mellomtjener: 10.10.10.11 
  • Port: 8080 
  • MMS-server: http://mmsc
  • MCC: 242 
  • MNC: 01
  • Godkjenningstype: PAP
  • APN-protokoll: IPv4

Alle våre abonnement har 4G tale inkludert. Med 4G tale får du raskere oppkobling av samtaler og bedre lyd. For å slå på 4G tale gjør du følgende:

iPhone:

Gå til Innstillinger, Mobilnett, Mobildatavalg, Aktiver 4G. Deretter velger du Tale og data fra listen. Standard er at kun data skal gå over 4G.

Samsung:

Innstillinger - Mobilnett - VoLTE-anrop - På

Sony :

Innstillinger - Mer - Mobilnett - Aktiver VoLTE - På

Huawei:

Innstillinger - Trådløst og nettverk - Mobilnett - VoLTE-anrop - På

Har du dårlig dekningsforhold hjemme eller på hytta, men et raskt trådløst nett? Da bør du slå på WiFi tale. Opplever du dårligere lydkvalitet og brudd i samtalene, bør du slå det av igjen. 

For å benytte WiFi tale må du koble mobiltelefonen din til det trådløse nettverket, og deretter gjøre følgende:

iPhone: 

Åpne Innstillinger – Velg Telefon – Velg Wi-Fi anrop – Aktiver Wi-Fi anrop
Når WiFi anrop er aktivert vil mobilen automatisk benytte det trådløse nettet til samtaler og SMS ved behov.

Samsung: 
Åpne Innstillinger – Velg Wi-Fi anrop – Skru på
Den vil foreslå ”Wi-Fi foretrukket”, og vi anbefaler dette valget.

Sony: 
Åpne Innstillinger – Velg Mer – Velg Wi-Fi anrop – Skru på
Den vil foreslå ”Wi-Fi er foretrukket”, og vi anbefaler dette valget.

Huawei: 
Åpne Innstillinger – Trådløst og nettverk – Mobilnett - Velg Wi-Fi oppringing – Skru på
Den vil foreslå ”Wi-Fi foretrekkes”, og vi anbefaler dette valget.

I overføringen av et telefonnummer mellom to operatører, er det mange tekniske prosesser. Derfor kan overføringen ta inntil 30 minutter. Hvis du ikke får dekning med en gang, anbefaler vi å slå telefonen av og på 30 minutter etter overføringstidspunktet. Skulle det fortsatt ikke fungere, ta kontakt med vår kundeservice.

Dersom du får SMS fra noen numre, men ikke andre, skyldes dette vanligvis feil hos en annen mobiloperatør. Noter ned følgende og send til mobil@ge.no, så hjelper vi deg.

  • Hvilke numre som har sendt SMS
  • Hvilke tidspunkt de ble forsøkt sendt
  • Hvilken mobiloperatør de benytter


Husk at du må ha dataroaming aktivert på telefonen din for å sende MMS.

Får du ikke sendt/mottatt MMS til/fra utlandet kan det være Telenor (som eier nettet vi er koblet mot) ikke har avtale med operatøren du prøver å sende til/motta fra. 

Telenor tilpasser MMS-størrelsen for kundene i sitt nett slik at din mobiltelefon kan motta MMS-en. Dette kan variere fra operatør til operatør.

Nye telefoner lagrer ikke kontakter på SIM-kortet med mindre du velger det selv. Hvis du lagrer kontakter på SIM-kortet må du flytte dem over på telefonen før du skifter SIM-kort.

Slik gjør du det på iPhone: https://support.apple.com/no-no/HT202340 

Slik gjør du det på Android: Flere Android-telefoner har programvare installert som gjør denne jobben for deg. Appen vil automatisk starte opp når du slår telefonen på for første gang. Følg anvisningene på skjermen.

Dersom operasjonen ikke går av seg selv, vil fremgangsmåten variere utifra hvilken Android-telefon du har.

Det enkleste vil være å sørge for at alt er sikkerhetkopiert i Google-kontoen din. Denne må du uansett ha for å kunne laste ned apper i Google Play.

Faktura

Kontonummer: 15038645185. SWIFT/BIC: DNBANOKK. IBAN: NO9815038645185

Du finner en oversikt over fakturaene dine på Min side. Her kan du ta ut fakturakopi som PDF, se om fakturaene er betalt eller evnt. utestående saldo.

Når du har Avtalegiro sørger banken for automatisk betaling av fakturaen på forfallsdato. Fordelen med dette er at du slipper å huske på forfallsdato, du slipper purringer og alt går av seg selv. Avtalegiro bestiller du i din nettbank da det er en avtale mellom deg og din bank. Les mer her

Vi sender fakturaen direkte til din nettbank. Du må logge inn i nettbanken for å bekrefte betalingen eller se fakturaen. Betalingen skjer ikke før du aktivt har bekreftet denne. Efaktura bestiller du i din nettbank da det er en avtale mellom deg og din bank. Les mer her.

Flere av våre avtaler forutsetter at kunden oppretter både Avtalegiro OG eFaktura/e-postfaktura. Dette gjør at vi får mindre arbeid med betalingsoppfølging og kunden får mindre å passe på med betalingen. Dersom Avtalegiro og/eller eFaktura/e-postfaktura da ikke er opprettet vil kunden få gebyr på sin faktura.

Som kunde hos Gudbrandsdal Energi Mobil kan du få utsettelse på fakturaen din. Dette forutsetter at du ikke har andre utestående fakturaer hos oss. Du kan selv ordne med dette på Min side. Alternativt kan du ringe kundesenteret vårt på tlf. 61294700 eller sende en e-post til mobil@ge.no.

Dersom du ønsker fast forfallsdato på fakturaene dine hver måned, kan vi ordne dette for deg. For å opprette dette kan du ringe oss på tlf. 61294700 eller sende en e-post til mobil@ge.no.

Ja, det kan du! Kontakt kundesenteret vårt så setter vi opp dette for deg.

Dersom du har flere avtaler hos oss kan vi tilby samlefaktura. Du får da én faktura med bilag til de forskjellige avtalene. For å opprette dette kan du ringe oss på tlf. 61294700 eller sende en e-post til mobil@ge.no.

Vi fakturerer månedlig og etterskuddsvis. Det vil si at du får fakturaen din midt i måneden, med forfall i slutten av måneden for forbruket ditt måneden før.

Abonnement

Dersom du trenger ekstra mobildata utover det som er inkludert i ditt abonnement, kan du bestille på Min Side.

Du kan også sende SMS til 41716778 med kodeord: 1GB, 3GB eller 5GB (uten mellomrom).

Du blir enkelt mobilkunde hos oss ved å legge inn en bestilling på våre nettsider. Du kan velge om du vil beholde ditt gamle mobilnummer eller få et nytt. Vil du overføre ditt gamle mobilnummer til oss må du være juridisk eier av dette.

Du trenger ikke å si opp ditt gamle mobilabonnement, dette tar vi oss av. Du får en e-post fra oss etter bestilling der du blir informert om ditt nye mobilabonnement.

Du kan si opp ditt mobilabonnement på Min Side eller ved å kontakte kundesenteret vårt på tlf. 61294700.

Er du strømkunde hos Gudbrandsdal Energi får du automatisk billigere mobilabonnement. Dette håndterer systemet vårt i bakkant, og du får informasjon om dette på e-post.

Datakort/mobilt bredbånd kan du enkelt bestille via Min Side eller ved å legge inn en ny bestilling fra "mobilabonnement"-menyen vår.

Tvilling-SIM kan du enkelt bestille på Min Side eller ved å kontakte kundesenteret vårt.

Tidspunkt for portering/aktivering får du i en e-post fra oss etter bestilling.

Dersom du bytter fra Telenor til oss vil du ikke miste "Min Sky", men kvoten din blir redusert til 2GB. Du kan dog velge å kjøpe større kvote hos Telenor.

Min Side/App

Ny Min Side lansert mars 2019: Du logger på Min Side med ditt mobilnummer eller e-postadresse som er registrert hos oss på ditt kundenummer. Du vil da få en SMS eller e-post med en 5-sifret PIN-kode som du bruker til å logge inn med. Denne er gyldig i 3 timer fra den ble generert.

Både Android-telefoner og iPhone (Safari-nettleseren) lar deg legge til app-ikon/snarvei til Min Side på telefonen din. "GE Min Side" blir da å finne blant dine andre apper på telefonen.

Følg anvisningen som dukker opp på din telefon:

Legg til app-ikon

Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?