Ofte stilte spørsmål

Gudbrandsdal Energi Mobil ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om sitt kundeforhold.

Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til mobil@ge.no.

Teknisk

Når du blir kunde hos oss får du nytt SIM-kort. BankID følger SIM-kortet og må derfor sette opp på nytt. BankID på mobilen setter du opp i din nettbank.

Har du problemer med å få BankID på mobil til å fungere? Slå av telefonen, ta ut SIM-kortet og sett det inn igjen, slå på telefonen og forsøk å registrere på nytt i nettbanken din.

For å bruke BankID på mobilen i utlandet må du være tilkoblet et av nettene som Telenor har roaming-avtale med: https://www.telenor.bg/en/roaming/operators-contr-list

Dersom eierskapet til et mobilnummer skal overføres til en annen fylles dette skjemaet ut og returneres til oss via mobil@ge.no.

Slå telefonen av og på (dette kan i mange tilfeller løse problemet).

Sjekk at innstillingene til telefonen din er korrekte. Gå til MMS-innstillinger og sett telefonen til å automatisk hente- og motta i alle nett).

Om du har en smarttelefon, så husk at mobildata og dataroaming må være aktivert for å sende MMS (MMS kan ikke sendes via Wi-Fi).

Dersom du får SMS med beskjed om at du har mottatt MMS, tyder det på at telefonen ikke er satt opp riktig for å motta MMS.

---

Android:

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:

  • Velg Apper
  • Velg Innstillinger
  • Velg Tilkoblinger
  • Bla ned og velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn
  • Velg menyknappen
  • Velg Tilbakestill til standard
  • Velg NULLSTILL

---

Iphone:

Innstillingene skal automatisk være riktige for iPhone. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe: 

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Bla ned og velg Nullstill innstillinger
  • Velg Nullstill 

---

Manuelle innstillinger for MMS og Internett:

Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn. 

  • Tilgangspunktnavn/APN: telenor 
  • MMS-proxy/-mellomtjener: 10.10.10.11 
  • Port: 8080 
  • MMS-server: http://mmsc
  • MCC: 242 
  • MNC: 01
  • Godkjenningstype: PAP
  • APN-protokoll: IPv4

Alle våre abonnement har 4G tale inkludert. Med 4G tale får du raskere oppkobling av samtaler og bedre lyd. For å slå på 4G tale gjør du følgende:

iPhone:

Gå til Innstillinger, Mobilnett, Mobildatavalg, Aktiver 4G. Deretter velger du Tale og data fra listen. Standard er at kun data skal gå over 4G.

Samsung:

Innstillinger - Mobilnett - VoLTE-anrop - På

Sony :

Innstillinger - Mer - Mobilnett - Aktiver VoLTE - På

Huawei:

Innstillinger - Trådløst og nettverk - Mobilnett - VoLTE-anrop - På

Har du dårlig dekningsforhold hjemme eller på hytta, men et raskt trådløst nett? Da bør du slå på WiFi tale. Opplever du dårligere lydkvalitet og brudd i samtalene, bør du slå det av igjen. 

For å benytte WiFi tale må du koble mobiltelefonen din til det trådløse nettverket, sørge for at 4G Tale er aktivert, og deretter gjøre følgende:

iPhone: 

Åpne Innstillinger – Velg Telefon – Velg Wi-Fi anrop – Aktiver Wi-Fi anrop. 
Når Wi-Fi anrop er aktivert vil mobilen automatisk benytte det trådløse nettet til samtaler og SMS ved behov.

Apple har samlet mye om dette her: https://support.apple.com/no-no/HT203032

Samsung: 
Åpne Innstillinger – Velg Wi-Fi anrop – Skru på. 
Den vil foreslå ”Wi-Fi foretrukket”, og vi anbefaler dette valget.

Sony: 
Åpne Innstillinger – Velg Mer – Velg Wi-Fi anrop – Skru på. 
Den vil foreslå ”Wi-Fi er foretrukket”, og vi anbefaler dette valget.

Huawei: 
Åpne Innstillinger – Trådløst og nettverk – Mobilnett - Velg Wi-Fi oppringing – Skru på. 
Den vil foreslå ”Wi-Fi foretrekkes”, og vi anbefaler dette valget.

I overføringen av et telefonnummer mellom to operatører, er det mange tekniske prosesser. Derfor kan overføringen ta inntil 30 minutter. Hvis du ikke får dekning med en gang, anbefaler vi å slå telefonen av og på 30 minutter etter overføringstidspunktet. Skulle det fortsatt ikke fungere, ta kontakt med vår kundeservice.

Dersom du får SMS fra noen numre, men ikke andre, skyldes dette vanligvis feil hos en annen mobiloperatør. Noter ned følgende og send til mobil@ge.no, så hjelper vi deg.

  • Hvilke numre som har sendt SMS
  • Hvilke tidspunkt de ble forsøkt sendt
  • Hvilken mobiloperatør de benytter


Husk at du må ha dataroaming aktivert på telefonen din for å sende MMS.

Får du ikke sendt/mottatt MMS til/fra utlandet kan det være Telenor (som eier nettet vi er koblet mot) ikke har avtale med operatøren du prøver å sende til/motta fra. 

Telenor tilpasser MMS-størrelsen for kundene i sitt nett slik at din mobiltelefon kan motta MMS-en. Dette kan variere fra operatør til operatør.

Dersom du kan ringe og sende SMS med telefonen din, skyldes feil ved mobildata trolig innstillinger på mobiltelefonen din. Sjekk først at mobildata/mobilt internett er slått på. Innstillingene for dette er ulike for forskjellige mobiltelefoner, sjekk derfor brukerveiledning for din telefon. Dersom mobildata er slått på, slå det av og deretter på igjen.

Hvis dette ikke hjelper, slå telefonen av og deretter på.

Er problemet ennå ikke løst, må du tilbakestille innstillingene for mobildata. Dette gjøres på følgende måter:

Iphone:

Innstillingene skal automatisk være riktige for iPhone. Hvis du likevel ikke får 4G til å fungere/mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe: 

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Bla ned og velg Nullstill innstillinger
  • Velg Nullstill


Android:

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke får 4G til å fungere/mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:

  • Velg Apper
  • Velg Innstillinger
  • Velg Tilkoblinger
  • Bla ned og velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn
  • Velg menyknappen
  • Velg Tilbakestill til standard
  • Velg NULLSTILL


Manuelle innstillinger for MMS og Internett:

Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn.

  • Tilgangspunktnavn/APN: telenor.smart 
  • MMS-proxy/-mellomtjener: 10.10.10.11 
  • Port: 8080 
  • MMS-server: http://mmsc
  • MCC: 242 
  • MNC: 01
  • Godkjenningstype: PAP
  • APN-protokoll: IPv4

Nye telefoner lagrer ikke kontakter på SIM-kortet med mindre du velger det selv. Hvis du lagrer kontakter på SIM-kortet må du flytte dem over på telefonen før du skifter SIM-kort.

Slik gjør du det på iPhone: https://support.apple.com/no-no/HT202340 

Slik gjør du det på Android: Flere Android-telefoner har programvare installert som gjør denne jobben for deg. Appen vil automatisk starte opp når du slår telefonen på for første gang. Følg anvisningene på skjermen.

Dersom operasjonen ikke går av seg selv, vil fremgangsmåten variere utifra hvilken Android-telefon du har.

Det enkleste vil være å sørge for at alt er sikkerhetkopiert i Google-kontoen din. Denne må du uansett ha for å kunne laste ned apper i Google Play.

Det første du bør gjøre er å deaktivere iMessage og Facetime på telefonen. Slå deretter av telefonen, slå den på igjen og aktiver iMessage og Facetime på nytt.

Fremdeles problemer? Avregistrert iMessage: https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage/

Fremdeles problemer? Se etter en løsning her: https://support.apple.com/en-us/HT201422

Løsningen er å gå inn på mobildata - Innstillinger - APN. Endre APN-navn til telenor.smart.

Vi har dessverre ikke mulighet til å tilby eSIM riktig enda, men dette er noe vi jobber med mot våre partnere for å opp.

Abonnement

Når du bytter abonnement internt hos oss trer det nye i kraft den første (01.XX.XX) i påfølgende måned.

Teletorgtjenester er en samlebetegnelse på forskjellige underholdningstjenester og nyttetjenester tilbudt per telefon. Samtalene gjelder for nummer som begynner med 820 eller 829. Prisen for samtalene varierer fra nummer til nummer.

Se egen prisliste her.

Med Verdensborger BETA kan man bruke inkluderte ringeminutter, SMS, MMS og datakvote i EU/EØS-land samt i USA, Thailand og Sveits som om man var hjemme i Norge.

Inkluderte ringeminutter, SMS og MMS kan dessuten kan man også bruke disse landene imellom. 

Dersom man er i Norge, må man betale ekstra for å ringe til utlandet. Se egen prisliste for dette.

Abonnementet er beregnet på fastboende i Norge. Dersom man oppholder seg mer enn halvparten av en fire måneders periode i utlandet, kan man få beskjed om å bekrefte sin tilhørighet til Norge. 

Dersom man oppholder seg mer enn halvparten av en fire måneders periode i utlandet, kan GE Mobil fakturere overforbruk av telefoni:

- Kr 93 pr GB data
- Kr 0,39 pr ringeminutt
- Kr 0,12 pr SMS/MMS

Dersom du trenger ekstra mobildata utover det som er inkludert i ditt abonnement, kan du bestille på Min Side.

Du kan også sende SMS til 41716778 med kodeord: 1GB, 3GB eller 5GB (uten mellomrom).

Merk: ekstra mobildata som ikke er oppbrukt blir IKKE med over til neste måned og teller ikke som gyldig data for rollover.

Du blir enkelt mobilkunde hos oss ved å legge inn en bestilling på våre nettsider. Du kan velge om du vil beholde ditt gamle mobilnummer eller få et nytt. Vil du overføre ditt gamle mobilnummer til oss må du være juridisk eier av dette.

Du trenger ikke å si opp ditt gamle mobilabonnement, dette tar vi oss av. Du får en e-post fra oss etter bestilling der du blir informert om ditt nye mobilabonnement.

Dersom eierskapet til et mobilnummer skal overføres til en annen fylles dette skjemaet ut og returneres til oss via mobil@ge.no.

Du kan si opp ditt mobilabonnement på Min Side eller ved å kontakte kundesenteret vårt på tlf. 61294700.

Abonnementet heter BETA fordi det er under utvikling. Vi vurderer fortløpende å legge til flere land og større datapakker.

Er du strømkunde hos Gudbrandsdal Energi får du automatisk billigere mobilabonnement. Dette håndterer systemet vårt i bakkant, og du får informasjon om dette på e-post.

Datakort/mobilt bredbånd kan du enkelt bestille via Min Side eller ved å legge inn en ny bestilling fra "mobilabonnement"-menyen vår.

Tvilling-SIM kan du enkelt bestille på Min Side eller ved å kontakte kundesenteret vårt.

Ja, det kan du. Logg inn på Min Side - gå til Mobil og videre til Sikkerhet. Under "Sperre tjenester" kan du sperre for bruk av Teletorg.

Bruk av BankID på mobil er inkludert i alle abonnement bortsett fra Oppleve.

Har du Oppleve betaler du for faktisk bruk og det koster kr. 0,23 pr. transaksjon.

Tidspunkt for portering/aktivering får du i en e-post fra oss etter bestilling. Det tar i utgangspunktet 7 virkedager. Nummeret som skal porteres vil også få en påminnelse via SMS dagen før portering.

Har du ikke fått SIM-kort? Kontakt oss på mobil@ge.no, så flytter vi porteringen.

Dersom du bytter fra Telenor til oss vil du ikke miste "Min Sky", men kvoten din blir redusert til 2GB. Du kan dog velge å kjøpe større kvote hos Telenor.

Mobilsvar

Du kan sende SMS MS til 1999 for å få tilsendt Mobilsvar-koden til din mobil. 

Vi anbefaler deg å endre til en personlig kode som er enklere å huske. Du trenger koden når du ønsker å høre på dine beskjeder fra en annen telefon.

Tre måter å endre kode på: 

  • De 3 første gangene du ringer Mobilsvar får du hjelp via startveiledningen til å endre koden til en personlig kode.
  • Ring Mobilsvar, trykk 3 når du er kommet i hovedmenyen. Følg veiledningen du får opplest.

Koden må være mellom 4 og 6 siffer.

Med Mobilsvar aktivert kan de som prøver å ringe deg legge igjen en beskjed. Nummeret til mobilsvar er (+47) 915 09 001, og er felles for alle våre mobilkunder.

Ring +47 915 09 001 fra din mobil, tast inn MobilSvar-koden. Har du ikke MobilSvar-koden din, send SMS MStil 1999

Når du befinner deg i utlandet blir du fakturert vanlig samtaletakst hvis du hører på en melding som er lagt igjen på din MobilSvar.

Se priser for bruk av mobilen i utlandet 

Du blir ikke fakturert hvis noen legger igjen en beskjed selv om du befinner deg i utlandet. 

Ønsker du å slå av Mobilsvar når du er ute og reiser? 

Slå av Mobilsvar: Tast ##002#, trykk ring/send.

Slå på Mobilsvar: Tast **004*+4791509001#, trykk ring/send.

Du kan velge mellom 5, 10, 15, 20, 25 og 30 sekunders ringetid før samtalen går til Mobilsvar. 

Tast **61*91509001**<antall sekunder>#, trykk send/ring, for eksempel: **61*91509001**15# og send/ring. 

Om du skal bruke en eller to stjerner før du taster inn antall sekunder, avhenger av typen mobiltelefon du har. Du vil få en feilmelding om du taster feil antall stjerner. 

Merk, har du Tvilling-SIM endres ringetiden for viderekobling fra mobilen med hoved-SIMkortet.

Ring 915 09 002 fra din mobil for å legge inn ny eller endre din personlige velkomsthilsen. Følg anvisningene som blir gitt.

Mobilsvar er slått på som standard. 

Slå av Mobilsvar: Tast ##002#, trykk ring/send. 

Slå på Mobilsvar: Tast **004*+4791509001#, trykk ring/send.

Ja, det kan du!

  1. Ring + 47 og ditt mobilnummer. Det vil ringe som vanlig på ditt nummer.
  2. Når du hører din egen velkomsthilsen, avbryt denne med å taste *.
  3. Tast deretter din MobilSvar-kode, trykk #. Har du glemt koden, får du den tilsendt ved å taste *. Koden sendes til ditt mobilnummer.

Faktura

Kontonummer: 15038645185. SWIFT/BIC: DNBANOKK. IBAN: NO9815038645185

Du finner en oversikt over fakturaene dine på Min side. Her kan du ta ut fakturakopi som PDF, se om fakturaene er betalt eller evnt. utestående saldo.

Når du har Avtalegiro sørger banken for automatisk betaling av fakturaen på forfallsdato. Fordelen med dette er at du slipper å huske på forfallsdato, du slipper purringer og alt går av seg selv. Avtalegiro bestiller du i din nettbank da det er en avtale mellom deg og din bank. Les mer her

Vi sender fakturaen direkte til din nettbank. Du må logge inn i nettbanken for å bekrefte betalingen eller se fakturaen. Betalingen skjer ikke før du aktivt har bekreftet denne. Efaktura bestiller du i din nettbank da det er en avtale mellom deg og din bank. Les mer her.

Flere av våre avtaler forutsetter at kunden oppretter både Avtalegiro OG eFaktura/e-postfaktura. Dette gjør at vi får mindre arbeid med betalingsoppfølging og kunden får mindre å passe på med betalingen. Dersom Avtalegiro og/eller eFaktura/e-postfaktura da ikke er opprettet vil kunden få gebyr på sin faktura.

Som kunde hos Gudbrandsdal Energi Mobil kan du få utsettelse på fakturaen din. Dette forutsetter at du ikke har andre utestående fakturaer hos oss. Du kan selv ordne med dette på Min side. Alternativt kan du ringe kundesenteret vårt på tlf. 61294700 eller sende en e-post til mobil@ge.no.

Dersom du ønsker fast forfallsdato på fakturaene dine hver måned, kan vi ordne dette for deg. For å opprette dette kan du ringe oss på tlf. 61294700 eller sende en e-post til mobil@ge.no.

Ja, det kan du! Kontakt kundesenteret vårt så setter vi opp dette for deg.

Dersom du har flere avtaler hos oss kan vi tilby samlefaktura. Du får da én faktura med bilag til de forskjellige avtalene. For å opprette dette kan du ringe oss på tlf. 61294700 eller sende en e-post til mobil@ge.no.

Vi fakturerer månedsavgifter forskuddsvis og eventuelt forbruk som ikke er inkludert i abonnementet etterskuddsvis. Du får fakturaen din i starten av måneden, med forfall midt i måneden.

Min Side/App

Både Android-telefoner og iPhone (kun Safari-nettleser) lar deg legge til app-ikon/snarvei til Min Side på telefonen din. "GE Min Side" blir da å finne blant dine andre apper på telefonen.

Følg anvisningen som dukker opp på din telefon:

Legg til app-ikon

Ny Min Side lansert mars 2019: Du logger på Min Side med ditt mobilnummer eller e-postadresse som er registrert hos oss på ditt kundenummer. Du vil da få en SMS eller e-post med en 5-sifret PIN-kode som du bruker til å logge inn med. Denne er gyldig i 3 timer fra den ble generert.

Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?